Mitä rakensimme kerran

Aino kertoi mulle tarinan Inarissa asuvasta virkamiehestä, jolla ei ollut mahdollisuutta päästä koulutukseen. Hän ei voinut matkustaa koulutukseen ja koulutusta ei voitu pitää Inarissa. Tämä tapahtui Munkkiniemessä elokuussa 2017. Siitä lähti visio eOppivasta rakentumaan. Ja nyt olemme tässä.

Ammatillisesti vuosi on ollut ehkä haastavin mutta palkitsevin omalla työurallani. Uusi toimintaympäristö valtiolla on ollut mielenkiintoinen mutta paikka paikoin vaikea ymmärtää. Jotenkin olemme päässeet kuitenkin eteenpäin.

Visiona on viedä valtion työntekijät maailmaan jossa jokainen voisi oppia. Tämä visio saa minut aamulla ylös ja hymyssäsuin töihin. Eihän tätä hommaa kukaan muukaan tee.

Visioni tulevaisuudesta on se että eOppivasta kasvaa koko valtion digitaalisen oppimisen alusta. Sieltä löytyy sekä kaikille tarkoitettuja koulutuksia  mutta myös viraston omia tarpeellisia koulutuksia. Sen pitää integroitua jokaisen työntekijän arkipäiväiseen oppimiseen ja virastojen osaamisen kehittämiseen. Päällekkäisen työn on syytä loppua, koska työtä kyllä riittää muutenkin.

Ja kyllä. Sen pitää näyttää Netflixilta.

Tiimi

Parhaana onnistumisena pidän mielettömän tiimin löytymistä tähän hommaan. Tiimin työmotivaatio on aivan mieletön. Päivä päivän jälkeen se suoriutuu tehtävistään paremmin kuin hyvin. Pystyn luottamaan kaikkiin ja ottamaan vastuun helposti koko tiimin tekemisestä. Oppiminen on kirjoitettu jokaisen tiimiläisen DNA:han ja se näkyy joka päivä.

Janne pitäisi käsitellä ihan omassa blogissaan, mutta hänen rauhoittava persoonansa pitää koko muun tiimin kivasti rauhallisena. Hommat hoituu kuten tuotantoammattilaiselta pitääkin. Lisäksi scrum masterin roolissa joutuu ja pääsee kuuntelemaan vähän vaikeampiakin keskusteluja. Janne hoitaa nämäkin tyynesti. Hommat hoituvat aina ja ajallaan. Itseäni harmittaa se, että Jannen luova puoli jää aivan liian vähälle käytölle. Ehkä ensi vuonna?

Saara on luova luonnonvoima. Olen pitänyt omaa työtahtiani joskus ihan kiitettävänä mutta Saara on näyttänyt mullekin miten töitä tehdään. Mieletön talentti, joka on sekoitus taiteilijaa ja mieletöntä tuloksentekokykyä. Olen oppinut häneltä paljon palvelumuotoilusta.

Tuuli on tiimimme uusin jäsen. Hänen supervoimansa ovat oppimisalustapuolella ja siinä ihan omassa kastissaan. Myös virastot ovat ottaneet Tuulin hyvin vastaan hänen auttaessa virastokohtaisten alustojen kanssa. Aito halu ymmärtää asiakkaita ja meitä paistaa läpi joka päivä tekemisessä.

Hanna on ollut mukana päivästä 1 asti. On ollut kiva katsoa Hannan kasvavan tiimin mukana uuteen tekemisen malliin. Olen erittäin ylpeä myös siitä miten Hanna ottaa sosiaalista mediaa haltuun varsinkin twitterissä. Hanna toimii myös tiimimme tulkkina suomi-valtionhallinto-suomi- jutuissa. Näen Hannan tulevaisuudessa entistä enemmän digitaalisten tuotantojen mahdollistajana.

Eija on hyvä esimerkki siitä kun jokin uusi asia motivoi niin mitä vaan voi oppia. Eija on ottanutkin Tuulin johdolla alustaamme haltuun ja haluaa oppia koko ajan lisää. Itseäni hämmästyttää Eijan kyky palvella asiakkaitamme lähes väsymättä.

Ilkka toinen tuottajamme, joka on jo matkanut matkaansa eteenpäin. Ilkan taitava kuvankäsittely ja ideat näkyvät pitkään tuotannoissamme.

Oma podcast-sarja Virkamiesradio

Omaan oppimiseen on jäänyt hävettävän vähän aikaa niin keksin jossain vaiheessa idean että jos saisin käydä keskustelua virkamiesten kanssa niin oppisin nopeammin valtion toimintaa. Tekosyynä tähän rakensimme podcast-sarjan, jota voi nyt myös muut kuunnella vaikka Spotifylla. Scratch your own Itch- vai miten se meni? Jaksojakin on kuunneltu yli 1500 kertaa.

Meidän tapamme työskennellä

Scrum-framework

Totesin jo ensimmäisinä viikkoina että me emme voi tehdä töitä vesiputousmallilla saatika työryhmätyöskentelynä. Tiimimme työskentelee kahden viikon sprinteissä hyödyntäen Scrum-menetelmää. Siinä tiimin työskentelyä rytmittää päivittäiset 15 minuutin scrum-kokoukset, sekä kahden viikon sprintit eli tekemisjaksot. Sprintit alkavat aina Sprint Planningilla, jossa tuotejonosta otetaan tehtävät seuraavan kahden viikon ajaksi. Se tarkoittaa, että tiedämme aina, mitä teemme seuraavat kaksi viikkoa, mutta olemme myös valmiina muuttamaan suuntaa tarvittaessa hyvinkin nopeasti. Olemme huomanneet lean-ajattelun sopivan hyvin myös sisällöntuotantoprojekteihin.

Pedagoginen viitekehys asiantuntijoiden avuksi ja tuotantoprosessi

Meille on tärkeää saada yhteinen tuotantoprosessi kaikille. Havaitsimme että monet asiantuntijat tietävät paljon asioita, mutta eivät pysty kääntämään osaamistaan helposti omaksuttavaan muotoon. Meidän viitekehyksemme palvelumuotoilutyökaluineen auttaa tässä. Myös loppukäyttäjän eli oppijan tuominen keskiöön on ollut välillä asiantuntijoille haastavaa mutta sitä me edelleen yritämme koska asiantuntija ei tee koulutusta itselleen eikä edes toiselle asiantuntijoille vaan kohderyhmälle, jota tavoitellaan.

Koulutussisällöt

Rakensimme eOppivan-julkaisun jälkeen alustalle kolmekymmentä tuotantoa. Aiheet vaihtelivat julkisista hankinnoista, hyvään virkakieleen, vuorovaikutusoppaista Tietosuojan ABC:hen. Parhaita koulutuksia on katsottu tuhansia kertoja. Suorituksia on kaikenkaikkiaan joulukuun loppuun mennessä noin

Luin jostain että alusta jossa ei ole sisältöjä ei ole kovin kiinnostava alusta. Yritimme välttää “kylmän alun ongelman” myös hankkimalla erilaisia ICT-koulutuksia alustalle (yhteensä 45). Saammekin hyvillä ostoilla, omalla tuotannolla ja virastojen tekemillä koulutuksilla hyvän paletin sisällöistä alustalle nyt ja tulevaisuudessa. Kivoja juttuja tulossa myös vuodelle 2019.

Asiakasymmärrys, protoilu ja palvelumuotoilu

Anni pisti tämän vauhtiin käydessään tapaamassa Munkassa kesäkuussa 2017. Runtattiin Annin ja Vännin kanssa päivässä prototyyppi testattavaksi. eOppivan leiska on ollut nyt puolitoista vuotta tämä. Vasta nyt sitä ollaan muuttamassa uudeksi datan ja palautteen kautta. Olemme koko ajan parantaneet ja muuttaneet rakenteita Tomin kanssa. Alusta elää koko ajan betassa ja niin se pitää ollakkin. Sitten kun se on valmis, voimme lopettaa hommat.

 

Alustan ja palvelun kehittäminen on edennyt suunnilleen näin:

  • 05/2017 Palvelun ensimmäinen wireframe eli visuaalinen malli
  • 06/2017 D9-eOppiva-yhteistyön suunnittelu
  • 07/2017 Palvelumuotoilutyöpaja HAUSille
  • 07-08/2017 Tulevien käyttäjien haastattelut
  • 08/2017 Oppimispersoonien tekeminen ja julkaisu
  • 08/2018 Konseptin rakentaminen
  • 08/2017 Digitaalisen prototyypin rakentaminen
  • 08/2017 Prototyypin testaaminen käyttäjillä
  • 08/2017 eOppiva-verkoston työpaja, aiheena eOppivan palvelumuotoilu
  • 08/2017 eOppiva.fi aukeaa blogialustana ja verkkosivujen konseptia testataan
  • 10/2017 Sisällöntuotantotyöpajat alkavat yhteiskehittämisen hengessä
  • 03/2018 eOppivan koulutusten ensi-ilta – jatkuva parantaminen alkaa asiakapalautteen perusteella
  • 04/2018 Ensimmäisten eOppiva-canvojen ja palvelumuotoilutyökalujen konseptointi ja suunnittelu
  • 05/2018 Pedagogisen pelikirjan prototyypin julkaiseminen
  • 05-09/2018 Palvelumuotoiluun perustuvan uuden prosessin ja työkalujen testaus
  • 06/2018 HAUS visusprintin asiakastyöpaja: unelmien oppimiskokemuksen kartoitus
  • 10-11/2018 Moodle-oppimisympäristön ja eOppiva-sivuston käytettävyystestaus
  • 11-12/2018 Käytettävyyden ja visuaalisuuden parantaminen sekä eOppivassa että Moodlessa käyttäjätestauksen perusteella
  • 10-12/2018 Uuden pelikirjan ja työkalujen kehittely ja testailu
  • 1/2019 Uuden prosessi ja sen työkalujen testaaminen

Ihmiset

Olen varmasti tavannut vuoden aikoina satoja uusia ihmisiä. Käynyt kymmenissä virastoissa ja kolunnut melkein kaikki ministeriötkin. Lähtökohtaisesti tavoitteemme koulutuksen digitaalisaatiosta on otettu lämpimästi vastaan. Mun mielestä on hauskaa käydä omassa “kotiministeriössämme” VM:ssa. Alan tuntemaan sieltä 80% porukasta. Mielettömän mukavaa porukkaa!

eoppivaiset ja data

Olemme rakentaneet verkostoja sekä livenä että FB-ryhmään ja omaan osallistumisympäristöömme. Yhteensä verkostoissa vaikuttaa noin 200 asiantuntijaa ja kehittäjää ympäri hallintoa. Verkkosivujamme on avauksen jälkeen käynyt katsomassa 35.000 käyttäjää. Istunnon keskimääräinen kesto on yli 3 minuuttia. Itseäni tämä ilahduttaa suunnattomasti. Itse alustalle on kohta kirjautunut 10,000 käyttäjää. Koulutuksia on suoritettu muutamia tuhansia ja suosituimmalla koulutuksellamme on ollut osallistujia 2200 ja heistä 1840 ovat suorittaneet sen. Suoritusprosentti on 85%. Tälläisia prosentteja ei ole missään muualla kuin valtiolla!

Budjettirahoitus

Hanke ei tyssännyt hankkeeseen vaan sai paikan budjetissa. Me olemme siinä KELTAISESSA KIRJASSA. Tämä oli mun oma henkilökohtainen tavoite konvertoida hanke aidoksi toiminnaksi. Nyt pitää lunastaa tämä mieletön mahdollisuus ja luottamus tekemiseemme.

Kirja

Kirjasta puheenollen. Vuoden lopuksi kirjoitimme vielä kirjan.Sen nimi on Jotta jokainen voisi oppia. Se sisältää teoriaa pedagogiikasta ja oppimisesta mutta myös työkalut digitaalisen oppimisen suunnitteluun ja toteutukseen. Se tulee ulos 16.1. ihan oikeana kirjana. Black on Black!

Lopuksi

Henkilökohtaisesti haluan vielä kiittää Marjaanaa, Maria ja Mikkoa, jotka ovat tukeneet tätä duunia mallikelpoisesti. Lisäksi kaikkia, jotka olette auttaneet avaamaan ovia. En olisi jaksanut ilman teitä.

Olemme matkalla kohti snadia governmentti disruptiota, mutta matkamme on vasta alussa.

Never Stop Learning

Petteri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *