Tuloksellinen markkinointi on joukkuelaji

Älä tee sisältöjä itsellesi-blogini jälkeen tuli muutama kysely tuosta sisältömarkkinointitiimimatriisista, niin avaanpa sitä nyt sitten tässä.

Kuva on siis Chris Laken alkuperäiskonsepti, jonka olen suomentanut ja muokannut samalla hiukan. Lake kuvaa (jälleen) loistavasti täydellisen digitaalisen sisältömarkkinointitiimin kokoonpanon. Kuvassa on kuvattu tiimin vaadittavat taidot ja roolit. Kuvasta on myös hyvä miettiä löytyykö organisaation sisältä asiantuntijoita, joilta näitä erilaisia taitoja löytyy.

Osa työstä kannattaa kuitenkin suosiolla ulkoistaa digitoimistoille, mainostoimistoille tai viestintätoimistoille. Hankkeen vetäjäksi kannattaa valita erittäin hyvä projektipäällikkö, joka saa homman toimimaan heti ensimmäisestä workshopista lähtien.

Älä kuitenkaan tee sitä virhettä että ulkoistat koko markkinoinnin ajattelun. Markkinointi, myös digitaalinen, on liian tärkeä asia että se voitaisiin ulkoistaa tai jättää ainoastaan markkinoinnin tehtäväksi. Näin sanoi aikanaan David Packard.

Kuvasta näkee yhdellä silmäyksellä, että digitaalinen markkinointi ei ole enää yhden naisen tai miehen show. Kukaan ei pysty hallitsemaan koko kenttää ja parhaimmatkin ymmärtävät vain osan digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista. Digitaalinen markkinointi ja sisältömarkkinointi vaativat valtavan määrän erilaista osaamista. Mielestäni Differon Katri Tanni kirjoitti tästä taannoin hyvän artikkelin, miksi yrityksillä ei ole varaa markkinoinnin yleisosaajaan.

Punainen tiimi- suunta ja raportointi

Chief Content Officer- Sisällön päätoimittaja

  • Digimarkkinointitiimin kapteeni. First pick.
  • Osaa kysyä miksi.
  • Määrittelee oikean lähestymisen.
  • Rekrytoi tiimin.
  • Vastaa suunnittelusta ja kokonaisuudesta.
  • Tulosvastuu.
  • Hyvä ihmisten ja erilaisten projektien kanssa.

Editori tai projektipäällikkö

  • Get Things Done asenne.
  • Vastuu sisällöntuotannosta
  • Aikataulut ja kalenterit.
  • Saa hommat tehtyä.
  • Ymmärtää eri medioita ja alustoja kun suunnittelee sisältöjä.

Tuottaja

  • Porukan insinööri.
  • Saa asioita tapahtumaan kaikissa sisältötyypeissä.
  • Hyvä projektinhallinnassa ja tuotantotaidoissa.
  • Myös teknologiaosaaminen ja ymmärrys työvaiheiden vaativuustasosta on tuottajalle selvää.

Strategisti

  • Benchmarkkaaja.
  • Erilaiset yleisö ja kilpailija-auditoinnit. Y
  • mmärtää nyky – ja tavoitetilan eron.  
  • Hioo strategioita ja tuottaa ideoita.
  • Miettii asiakaspolkuja ja ennenkaikkea call-to-actioneita.

Vihreä tiimi- inspiraatio ja oivallus

Tietopäällikkö

  • Tiimin kirjastonhoitaja.
  • Hallinnoi yrityksen
    • Tietoperustaa
    • jaettuja resursseja
    • Julkaisualustaa
    • Yhteistyökaluja
    • Tietopohjaisia tuotteita.

Kuraattori

  • Indiana Jones tai Lara Croft, aarteenetsijä
  • Etsii ja jakaa hyviä sisältöjä sisäisesti ja ulkoisesti

Tutkija

  • Datafriikki.
  • Metriikka,
  • ”kojelaudat”
  • ennusteet
  • whitepaperit
  • tutkimus
  • Trendien metsästäminen,
  • kyselyt,
  • hakusanatutkimus

Kuuntelija

  • Paikallinen tutka-asema.
  • Ymmärtää yleisön tarpeet ja bisnestä yleisemmällä tasolla.
  • Miettii mitä sisältöä millekkin ostajapersoonalle.

Sininen tiimi – palaute ja yleisö

Sisältömarkkinoija

  • Istuu sisällön, markkinoinnin, SEOn, sosiaalisen median ja PR:n välimaastossa.
  • Työntää sisällön pidemmälle kuin muut.
  • Hakee saumoja
  • Bloggaajayhteistyö, backlinkit

Crowdsourcer

  • MC ja DJ. Firestarter.
  • Saa yleisön mukaan joka kanavassa.
  • Hallitsee ja hillitsee yleisöjä.
  • Kysyy oikeita kysymyksiä saadakseen oivaltavia vastauksia.

Heimopäällikkö.

  • Hovimestari.
  • Erittäin näkyvä rooli.
  • Hallitsee kommentteja tapahtumissa ja yhteisöissä.
  • Hurmaa vaikuttajat.

Sosiaalisen median päällikkö

  • Verkostoituja.
  • Hallitsee sisältöjä sosiaalisen median alustoissa.
  • Jaettavan sisällön cheerleader.
  • Reagoi, auttaa ja palvelee. 24/7

Keltainen tiimi – luovuus ja suorittaminen

Kirjoittaja

  • Tiimin Hemingway.
  • Luo oikeaa sisältöä, joka tukee liiketoimintatavoitteita kaikissa julkaisukanavissa.
  • Tiivistää viestiä ja kertoo tarinoita
  • Ymmärtää mihin ja miksi kirjoittaa

Visualisti

  • Suunnitelijavelho, joka tuo sisällöt eloon
  • Videot, valokuvat, infografiikat
  • Art Director

Datajournalisti

  • Tiimin Alkemisti.
  • Muuttaa numerot sanoiksi ja kuviksi.
  • Ei pelkää excleitä ja visualistointityökaluja
  • Ymmärtää miten dataa käsitellään.
  • Tietää mitä statistiikka on

Optimoija

  • Pedantti viimeistelijä.
  • SEO-osaaaminen
  • sosiaalinen media
  • Editointi,
  • faktan tarkistus
  • sisällön optimointi
  • Metadata

professional-diploma-in-digital-marketing

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *