Unplugged: Jarkko Sjöman

Uudessa unplugged-blogisarjassani olen kysynyt Suomen kiinnostavimmilta ihmisiltä näkökulmia hiukan rennommalla otteella. Useimmat heistä olen tavannut alunperin verkossa ja sittemmin ystävystyneet. Ensimmäisessä osassa Jarkko Sjöman. Jarkko on yksi maailman seuratuimmista vaikuttajista LinkedIn SlideSharessa. Lisäksi hän on Suomen johtavia asaintuntijoita henkilöbrändäyksessä ja digitaalisessa vaikuttajaviestinnässä. Jarkko on myös ostokäyttäytymisen muutoksen ja digitaalisen myynnin asiantuntija.

Petteri: Läpimurtosi sosiaalisen median kärkinimeksi Suomeksi alkoi sun Resume of a Supermanista. Kerro siitä. Muistele fiiliksiä tuolta ajalta.

Jarkko. Ooh, Mukava palata juurilleen ja lähtöpisteisiin! Kyllä, tuo kyseinen tuotos on itse asiassa ollut se kaiken lähtölaukaus. Tästä johtuen kutsunkin sitä nykyään esikoisekseni. Vuonna 2012 ei ollut vielä monen montaa sosiaalisen median työnhaun kampanjaa rakennettu. Mä ajattelin maailman jotenkin toisin ja yritin kääntää valta-asetelman toisinpäin. Tulokset sitten saivatkin itseni haluamaan parempaa ja voittamaan itseni seuraavilla sisällöillä. Uskon, että jo tuolloin omien havaintojen kautta minuun iskostui luottamus sosiaalisen median rajattomiin mahdollisuuksiin. Tuntuu hassulta, että esimerkiksi henkilöbrändäys on juuri nyt se kuuma juttu, kun itse on tutkinut ja höpötellyt asiasta jo kohta viitisen vuotta.

PK: Sun ura on aika tosi mielenkiintoinen. Finanssialalta ammattilaisten brändääjäksi. Mitä helvettiä? Mikä on sun asiantuntijabrändääjä uran tähtihetki? Mikä on ollut sellainen kun mietit että vois mennä takaisin pankkiin ja lopettaa tämä kaikki.

JS: Jokaisella uran käänteellä on ollut merkityksensä. Tilkkutäkistä onkin tullut kokonaisuus ja merkityksellistä. Ilman jotain käännettä en olisikaan minä juuri tässä hetkessä, tällaisena. Tähtihetkiä on monia, mutta eniten mä saan siiitä, kun neuvoni toimivat ja valmennettavani menestyvät.  On oikeasti aika merkityksellistä muuttaa ihmisten työuraa ja ajatusmaailmaa lopullisesti. Välillä tämä kilpahuuto ja jatkuva kamppailu asiantuntijan näkyvyydestä synnyttää halun palata pelkästään analogisten ihmiskohtaamisten maailmaan. Toisaalta, nautin myös aidoista digitaalisista kohtaamisista ja pyrin tutustumaan joka päivä uusiin ihmisiin, ihan vain ihmisenä.

PK: Satun tietämään että pidät Kentistä. Tässä tämä video. Miksi tämä on hyvä? Minkä tarinan se kertoo.

JS: Olet oikeassa. Oliko tämä joku ystäväkirja? 🙂 Video on kaikessa yllätyksellisyydessään itselle henkilökohtaisesti todella koskettava ja samalla se kertoo visuaalisesti koko bändin discografian. En tiedä montaa näin kaunista tiiseriä tai väkevää tapaa kertoa, että tämä tarina oli tässä.

PK: Tämä on juurikin ystäväkirja :).

Powerpointit, joita esität ovat todella visuaalisia. Missä olet opiskellut niitä?

JS: Ensikosketukseni PowerPointeihin sain viime kädessä tosissaan vasta työelämässä. Eipähän esiintymistä ja presentoimista korkeakouluelämässä opeteta, hassua kyllä, vaikka se on työuran kannalta yksi keskeisiä osaamisalueita. Mä opettelin kantapään kautta, tein 2000-luvun alussa johtajille valmiita kalvosarjoja, joita he menivät sitten puhumaan läpi. Näin jälkeenpäin mietittynä, ne olivat kamalia. Mikään perustaso tai keskinkertainen suoritus ei riitä, jos haluat menestyä tai saavuttaa jotain. Visuaalisuus ja intohimon näyttäminen ovat tällöin erinomaisia voimakeinoja. Luokittelen itseni hyvin visuaaliseksi ihmiseksi ja katson internetin virtaa hyvin usein “sillä silmällä” ja poimin vaikutteita itselleni. Tässä ajassa voi oppia paljon pelkästään inspiroitumalla muiden sisällöistä.

Miksi sillä esityksen visuuaalisuudella on väliä?

JS: Jos mietit hetken päivittäin kohtaamaasi informaatiotulvaa, niin ymmärrät miksi erottautuminen on olennaista. Yksi omista sisäisistä ajatustauluistani on ollut jo vuosia Seth Godinin: ”In a crowded marketplace, fitting in is a failure. In a busy marketplace, not standing out is the same as being invisible.” Olen pyrkinyt noudattamaan erottautumista kaikessa tekemisessäni. Visuaalisuus on tässä kaikessa yksi helvetin kova tekijä. Vähän kuin strateginen voimasana tietyissä paikoissa.

PK: Kerro hiukan fonteista. Myös vinkkejä siihen jos joku on kiinnostunut mistä niistä kannattaa lukea lisää.

JS: Fonteista mulla tuli just todella kattava kirjoitus omaan blogiin.

PK: Kerro kirjastasi Katleena Kortesuon kanssa.

JS: Kirjamme keskittyy asiantuntijan esiintymiseen ja työkaluihin voittaa yleisö puolelleen. Pyrimme miettimään miten jokainen meistä voisi olla parempi esiintyessä ja vaikuttaessaan muihin ihmisiin. Mä luonnollisesti keskityn enemmän visuaaliseen karismaan, Katleena on huippuosaaja viestinnässä, rakenteessa ja kehonkielessä.

PK: Kuvia, visuja, videoita missä on jotain siistiä sun mielestä?

JS: Täällä voisin viettää viikonloppuja.

Mitä asioita asiantuntijabrändissä tulisi välttää?

JS: Negailu ja vääntäminen. Ainahan sitä voi rakentavasti arvostella toisten tekemistä, mutta sellainen yleinen negatiivisuus ja turha väittely ei vie meitä ketään eteenpäin. Keskity siihen, että sä oot itse paras ja sun oma peli on kunnossa. On se sitten asiantuntijan tai kolajuoman brändi, niin on hyvä, että on selkä suorassa, kaikki näyttää läpi linjan hyvältä ja seisoo sanojensa takana.

Twitter on sun kanava. Kerro lukijoille, mikä on sun mielestä sen kanavan oikea luonne?

JS: Rakastan Twitteriä ja ihmisiä siellä. Se on mulle pieni ja söpö mahdollisuuksien meri, täynnä potentiaalisia ihmissuhteita. Oikeita kanavia ei silti ole, kaikki on yksilöllistä ja sinun pitäisi löytää itsesi kannalta luonteva tapa olla läsnä digitaalisesti. Isommassa kuvassa uskon aina monikanavaisuuteen.

PK: Missä me ollaan tavattu?

JS: Twitterissä! Eihän me muuten oltaisi tässä, soiteltasi ja sparrattaisi ajatuksia. Tämä on konkreettinen esimerkki Twitterin voimasta. Okei, ollaan me yhden kerran nähty ihan livenä myös, lounaalla 🙂

PK: Mikä saa sinut aamulla ylös sängystä? Miksi teet mitä teet?

JS: Juuri nyt tuo merinäköala laittaa mut hymyilemään joka aamu. Saan siitä ihan älyttömästi voimaa ja hymyä.

Parhaat albumit

CMX: Aura

Nine Inch Nails: Downward Spiral

Weezer: Pinkerton

Rage Against The Machine: Evil Empire

Wiidakko: Wiidakko

No tulipa siitä raskas lista. Kuuntelen yleensä musiikkia hyvin monipuolisesti ja fiiliksen mukaan. Nämä levyt ovat jättäneet kuitenkin jäljen.

Parhaat kirjat?

Timothy Ferriss: 4 Hour Work Week

Oskari Saari: Aki Hintsa – Voittamisen anatomia

Walter Isaacson: Steve Jobs

Daniil Harms: Sattumia

Brett Easton Ellis: American Psycho

Mikä on sun missio, mitä haluat muistettavan kun tämä kaikki on ohi?

JS: Ohhoh. Joko tää päättyy? Juuri nyt mä haluan auttaa ihmisiä. Rakentaa uusia mielipidejohtajia ja henkilöbrändejä ja olla hyvä heidän auttamisessa. Yritän kehittää jatkuvasti ensin itseäni, jotta voin siirtää sitä oppia sitten muille. Mä haluan tulla muistetuksi hyvänä ihmisenä, joka jätti toisiin ihmisiin jonkun jäljen.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *